Gryning

Gryning

torsdag 1 juni 2017

Juni


Jag tycker sädesärlor är charmiga. De är nyfikna, ganska orädda och trevliga att följa med blicken medan de springer runt och letar något ätbart. Ibland söker de kompanjonskap med hästar. De håller då efter insekterna som irriterar kompisarna.

Sädesärlan som den här månaden hänger på min vägg är fotograferad vid rastplatsen vid Djulö kvarn. Där hade den hittat ett ställe där det kunde tänkas falla ned smulor från den rike mannens bord till en liten grå fågel. Dessvärre hade jag ingen matsäck med mig men ärlan poserade snällt ändå.


4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Jag tror att jag har skrivit det förr: jag ser aldrig några sädesärlor. De finns inte i mina områden, eller så är jag blind. Ett toppenfoto på en elegant och vacker fågel har du som junibild.

BeBest sa...

Tack Du :-)

Kanske har du för mycket buskage omkring dig. De gillar öppna ytor, där de kan springa runt och jaga ikapp flugor och andra kryp.

baraenbildavmig sa...

Nu kom jag på att jag ju faktiskt hade en sädesärla på torpet senast jag var där. Minnet är kort. Får se om den kommer tillbaka.

BeBest sa...

Det vore ju tråkigt om du inte fick ha en sån att titta på. :-)

Skicka en kommentar