Gryning

Gryning

söndag 11 juni 2017

Blandad kuriosa


Jag gick en sväng med kameran i hopp om att hitta någon fjäril eller slända. Vädret var inte det bästa för det ändamålet, så för att slippa återvända tomhänt plåtade jag även annat som väckte min nyfikenhet eller gillande.

I en av Katrineholms alla rondeller finns ett stenröse med en plantering i och i det växte den här stäpplöken.

Nästa kuriosa blev en liten kvist på en blåtall.

Knappt hade jag tagit det fotot så kom det en regnskur. Det ignorerades och snart stod jag där jag förr fotograferat fjärilar och andra insekter. Några fjärilar flög naturligtvis inte i det vädret men det fanns andra kryp på blommorna. En pytteliten vivel avsmakade teveronikans nektar.
Intill veronikan fanns stjärnblommor.
På andra sidan stod smörblommor. Här hade en myra kommit upp sig.
Jag fortsatte in i skogen och där blommade en klofibbla.

Promenaden fortsatte och efter en stund mötte jag en bekant. Jag mötte henne senast en morgon i juli förra året.

Då hade hon en uppvaktande bock i sällskap och jag anar att den fick till det med henne. Nu stod hon blickstilla i buskagen intill vägen. Troligen fanns ett kid inte långt från henne.

Bredvid vägen finns även en björk, vilken inte sett någon mening med att hålla sig med en stam. 
Hur gick det då med fjärilarna. Tja, sådär, utan blev jag inte! Det kom en svartribbad vitvingefjäril förbi och den satte sig lägligt till.
Den ville även ha en profilbild för den tyckte att den rullat upp sin sugsnabel väldigt prydligt. Så fick det bli då.
Ytterligare en fjäril vågade sig fram. Det var ett vitbrokigt slåtterfly.
Ibland lyfte jag blicken mot trädtopparna kunde på så vis sikta en helt vanlig björktrast.
Jag var på väg hem och gick samma stig tillbaka. 
På så vis kom jag förbi en buske vars anor torde gå tillbaka till någon villaträdgård och häcken runt den. Nu stod den en bra bit från villorna. 
Det fanns även helt vanliga vilda blommor i närheten. Det här är en ängskovall.

Så gick jag under blåtallen och förbi stäpplöken samt hann få ytterligare regnstänk på mig innan jag kommit hem.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

En härlig samling kuriosa - tänk vad vår natur bjuder på mycket av den varan! Och du visar dem så vackert. Så roligt att du träffade på en bekant och kunde få ta ett tjusigt porträtt av henne, hon blev nog nöjd, kan jag tro. Den där svartribbade är så grafisk och gör sig extra bra på foto. Toppen!

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Ja det såg ganska knapert ut med fotomöjligheterna när regnskuren kom men den var rätt kort så det gick att hitta andra motiv än vad jag först tänkt. Det blev faktiskt rätt många inseter som kom med på köpet också.

Skicka en kommentar